Правила безпеки покупок в інтернеті

img

Комп’ютерна грамотність та опанування нових технологій стають справжніми трендами в Україні. Саме українці виявилися лідерами Східної Європи у сфері покупок в інтернет-магазинах. Тому безпека в сфері онлайн-торгівлі стає дедалі актуальнішою.

Торік компанія Google провела дослідження поведінки онлайн-покупців. Як виявилося, українці користуються такими сервісами частіше, ніж поляки та румуни. Серед вітчизняних користувачів інтернету 38% хоча б раз на рік купують щось онлайн за кордоном. Натомість 45% ніколи не робили цього з однієї простої причини — незнання мов. Як виявилося, українці доволі вередливі покупці: 76% із них активно користуються сервісами порівняння товарів. Також більшість, перш ніж щось придбати, шукає в мережі конкретні поради та відгуки.

Водночас зростає й кількість інтернет-шахрайств. Багато людей або взагалі втратило свої гроші, або ж отримало зовсім не той товар, на який розраховували.

Звісно, нові способи покупок потребують і нових заходів безпеки. Разом із тим треба розуміти, що повністю вберегтися від шахраїв в інтернеті практично неможливо. Але знизити імовірність таких втрат цілком реально.

Перевіряйте інформацію

Насамперед запам’ятайте: вірити на слово не можна нікому! І в цьому правилі не повинно бути жодних винятків. Будьте максимально обережними за будь-яких обставин.

Перед покупкою переконайтеся передусім у надійності магазину. Найкраще обирати загальновідомі й перевірені точки продажу. Зверніть увагу на адресу конкретної сторінки. Адже останнім часом набуває популярності так званий фішинг, коли шахраї роблять практично точну копію якогось сайта. Різнитися може хіба що кілька літер в адресному рядку. Тому не полінуйтеся заґуґлити назву магазину та пересвідчитися, що ресурс справжній. Далі подивіться, хто саме є продавцем! Дуже часто біля обраної позиції є напис на кшталт «товар продається партнерами». Це означає, що в разі виникнення будь-яких ускладнень сам магазин знімає із себе будь-яку відповідальність. А де шукати нікому не відомих «партнерів», знатиме хіба що вітер у полі. Також незайвим буде уважно почитати відгуки про обраний вами магазин. Звісно, без негативних згадок не обходиться жоден бізнес. Але має бути щонайменше баланс хороших і поганих думок.

Дуже важливо уважно ознайомитися з правилами роботи магазину. Дізнайтеся, чи є можливість відстежувати вашу посилку в реальному часі. Ознайомтеся з умовами доставки та повернення товару. Поцікавтеся, який гарантійний термін. Нерідко покупці не звертають уваги на попередження на кшталт «товар у Польщі, доставка протягом 14 днів, гарантійний термін 14 днів». Пам’ятайте: згідно з українським законодавством гарантія на більшість товарних груп не може становити менш як 12 місяців! І це питання необхідно з’ясовувати ще під час замовлення.

Не вірте обіцянкам отримати «на шару»!

Повірте, якісний товар не може бути дешевим. Якщо на сайті обіцяють продати новий iPhone удвічі дешевше, це точно обман. Або «продавець» узагалі не збирається вам нічого доставляти, або товар був у використанні, або підробка, або… Варіантів насправді може бути багато.

Уникайте пропозицій отримати щось узагалі безплатно. Це точно шахрайська схема. Якщо вам несподівано повідомили, що ви виграли в лотерею, участі в якій не брали, або просять зареєструватися на якомусь невідомому сервісі й «отримати товар безплатно», тікайте і забудьте туди дорогу! Найчастіше довірливих клієнтів просять попередньо оплатити за доставку «лише десяту частину реальної вартості». Звісно, очікуваного призу легковірні інтернет-покупці так і не дочекаються.

Будьте уважними, отримуючи товар

Ще раз наголошуємо: найкращий варіант — ніколи не робити передоплати. Навіть часткової. Навіть за доставку. Навіть якщо це мізерна сума. Ніколи і в жодній формі!

Винятки можуть бути хіба що у разі оплати за допомогою системи PayPal. Там гроші заморожують на нейтральному рахунку, гарантуючи продавцеві їх отримання після доставки якісного товару. А от при спробі шахрайства покупець може відкликати платіж.

До речі, AliExpress не приймає платежів у системі PayPal. Натомість має власний аналог — AliPay. Загалом для покупця особливої різниці немає. Китайська система також убезпечує обидві сторони угоди.

Розпаковуйте товар у присутності кур’єра, а якщо це поштове відправлення, то безпосередньо у відділенні. Краще записати процес розпакування на відео, щоб у майбутньому не виникло питань щодо необережного поводження чи ненавмисного пошкодження. Не полінуйтеся. За найменшого сумніву повертайте товар одразу.

Перевірте правильність наданих документів. Паспорти на товар, інструкція доступною мовою (українські магазини не мають права продавати товари без інструкції українською), гарантія, товарний чек. Ще раз наголошуємо: гарантійний термін на будь-яку електроніку та безліч інших товарів не може становити менш як 12 місяців. Перевірте правильність заповнення гарантійного талона. У ньому мають бути підпис, печатка продавця і дата продажу.

Якщо магазин відмовляється надати офіційну й правильно заповнену гарантію, мотивуючи це тим, що «ось чек, за ним можете звертатися в разі виникнення проблем», краще не купувати. Жоден чек не гарантує вам обслуговування. Також подивіться, від кого саме гарантія. Найкращий варіант, якщо від виробника. Тоді ви зможете отримати обслуговування в авторизованих сервісних центрах. Гарантія від магазину — сумнівна угода.

Гроші після отримання

Тільки це убезпечить вас від шахрайства. І не думайте, що великі та відомі магазини не можуть вас «кинути». Таких випадків безліч. Виняток може бути тільки для систем, подібних до PayPal.

Навіть якщо ви здійснюєте оплату на пошті чи віддаєте гроші кур’єрові в руки, подбайте, щоб поруч була довірена особа. Цілком можливо, що саме її свідчення стануть вагомим чинником під час майбутнього судового розгляду. Та й загалом краще не залишатися наодинці з невідомим, маючи солідну суму грошей. Спокуса може виявитися занадто великою.

Якщо ж ви таки вирішили ризикнути й попередньо оплатити товар, хоча б переконайтеся, що на сайті магазину є позначки систем міжнародних платежів. Зокрема, Visa Certified чи Verified by Visa/MasterCard. Не зупинятимемося на деталях, але сертифікація міжнародних систем дає надію на повернення грошей у проблемних випадках.

Під час здійснення платежів треба буде ввести деякі особисті дані, як-от номер картки, ім’я. Але ніколи (!!!) жоден банк, жоден магазин не попросить вас ввести PIN-код. Якщо таке сталося, тікайте негайно.

У цій статті ми не описуватимемо процедури повернення коштів. Повірте, вона довга і складна. У деяких випадках може тривати кілька місяців. У деяких ви просто втратите свої гроші. Єдине, що додамо: у разі виникнення будь-яких сумнівів одразу ж звертайтеся в банк, що обслуговує вашу картку, і в поліцію з відповідними заявами.

Якщо у вас виникли проблеми із покупками в Інтернеті телефонуйте за номером 0 800 30 20 19.
Всі послуги Центру захисту киян БЕЗКОШТОВНІ.

Центр захисту киян створено за ініціативи Юлії Тимошенко для інформування жителів міста та надання безкоштовної допомоги у вирішенні проблемних питань. Тут можна отримати юридичну консультацію, рекомендації щодо оформлення документів та звернень, пройти курси цифрової грамотності та отримати підтримку в реалізації власних ідей та проектів на користь міста.

Зв’язатися з нами
Гаряча лінія 0(800)30-20-19

Отримайте РЕАЛЬНУ допомогу в найкоротші терміни

Заповніть форму