Як вберегтися від свавілля охоронців у магазині?

img

У Києві стрімко розвиваються торговельні центри та мережі продуктових супермаркетів. Звісно, такий бізнес не може існувати без належної системи охорони. Але дуже часто охоронці створюють незручності чи навіть стають джерелом небезпеки для відвідувачів.

Знайома багатьом киянам ситуація: до покупця підходить охоронець супермаркету й просить показати вміст сумок, вивернути кишені або пройти в ізольоване приміщення. Одягнений він у якусь незрозумілу форму і в найкращому разі має бейджик з іменем. Багато необізнаних у правових тонкощах людей погоджується виконати вимогу. І даремно, адже такі дії охоронців є незаконними.

Огляд особистих речей

Це найпоширеніша ситуація. На виході із супермаркету вас зупиняє охоронець і вимагає показати особисті речі (а раптом ви щось поцупили!). Важливо одразу зреагувати та відмовити йому. Оглядати вас і ваші речі охорона магазину не має права. Відповідно до ст. 10 Закону України «Про охоронну діяльність» вона може затримати вас тільки до приїзду поліції, для чого відповідно повинна бути вагома причина (запис із відеокамери, спрацювала магнітна рамка або ж свідки викрили вас у крадіжці).

Нещодавно жертвою свавілля охоронців магазину стала киянка Марія Білодуб. Жінка роками купувала продукти в супермаркеті біля свого будинку, знала в обличчя більшість касирів. Одного разу її зупинив охоронець і сказав, що має перевірити особисті речі, мовляв, вона поводиться підозріло й щось ховає. Змусив її показати, що в сумці, й вивернути кишені. Звісно ж, нічого краденого там не було. Обурена жінка звернулася до юристів Центру захисту киян із питанням, чи правомірні такі дії охоронця. «Це було дуже принизливо, я почувалася якоюсь злодюжкою. Усі люди в магазині витріщалися на мене, дехто навіть сторонився», — розповіла Марія.

Відповідь юриста однозначна: охоронці магазину грубо порушили закон, адже вони є найманими працівниками, а не представниками правоохоронних органів, а отже, не мають права блокувати вхід і вихід, оглядати особисті речі та документи покупців, а тим більше погрожувати.

Жінці порадили залишити скаргу в книзі відгуків та пропозицій, а також покликати адміністратора магазину й написати ще одну скаргу вже на його ім’я, детально розповівши про інцидент, під час якого охоронець перевищив свої службові обов’язки. Великою перевагою буде наявність запису з камер спостереження, на якому видно, як той оглядає особисті речі жінки. Адміністрація мусить відреагувати. Це може бути або догана охоронцю, або навіть звільнення, якщо він і раніше вчиняв такі порушення.

Вимога пройти в інше приміщення

Наголошуємо: про це не може бути й мови! Усі питання мають вирішуватися безпосередньо в приміщенні магазину, де багато свідків і є камери спостереження. За їх допомогою можна буде довести відсутність вашої провини.

У листопаді 2017 року в одному з київських супермаркетів трапилася доволі гучна історія, коли охорона затримала й обшукала двох школярок, звинувативши в крадіжці пилочки для нігтів. Як з’ясувалося, нічого протиправного дівчата не зробили, а от дії охоронців були незаконними. Тим більше зважаючи на вік постраждалих. Однак адміністрація магазину до останнього відстоювала право свого персоналу на такі дії.

Ще один випадок — убивство працівником державної охорони відвідувача супермаркету в Харкові. Хлопець напідпитку набрав харчів і відмовився за них платити. Охоронець затягнув його в окреме приміщення, де вони перебували протягом 15 хвилин, після чого чоловік вибіг на вулицю й кинувся навтіки. У нього стріляли з табельної зброї. Поліція та адміністрація магазину одразу заявили, що відвідувач напав на охоронця з ножем. Але це жодним чином не пояснює, чому хлопцю стріляли в спину, коли він утікав, адже в той момент ні для кого точно не було ніякої загрози.

Ніхто не знає, що відбувалося протягом тих 15 хвилин у зачиненій кімнаті й що саме змусило чоловіка напасти на охоронця. Невідомо навіть, чи був власне напад, адже адміністрація магазину сказала, що ключовий доказ, а саме відео з камер спостереження, зник: «У нас трапився перепад напруги в той момент, коли в супермаркеті перебували слідчі районного відділення поліції чи прокуратури. Не пам’ятаю точно, хто саме з представників правоохоронних органів тоді був. І стався збій в електросистемі, відео просто не збереглося».

Пам’ятайте: будь-які окремі приміщення не мають ніякого правового статусу. Це не кімната для утримання чи допиту. Ми жодним чином не підтримуємо правопорушників, але дії правоохоронців мають бути законними!

Камери схову

У кожному супермаркеті є камери схову, призначені для особистих речей покупців. Однак від реальної камери схову в них тільки назва. Найчастіше це невеличкі шафки з прозорими дверцятами та найпримітивнішими замками. Багато людей залишає в них свої пожитки, вважаючи їх цілком безпечними, особливо якщо поруч є охоронець. Однак насправді магазин не несе жодної відповідальності за збереження речей відвідувачів. Користуватися камерами схову чи ні — це ваша особиста справа. Нерідко одним ключем можна відімкнути всі комірки або ж замка взагалі немає. Фактично речі лишаються без нагляду й доступні будь-кому. А тому ніхто не може змусити вас покинути їх там. Якщо ж маєте товари, придбані в іншому магазині, попередьте про це охорону й сміливо йдіть до торгового залу.

За пошкоджений вами товар заплатить магазин

Якщо ви випадково розбили чи пошкодили ще не придбаний товар, до вас одразу ж підійде продавець чи охоронець магазину з вимогою оплатити його. Однак законних підстав для цього в них немає. У Ст. 323 Цивільного кодексу зазначено, що ризик випадкового знищення або пошкодження майна лягає на його власника. Товар вважається вашим лише після того, як ви отримали за нього чек, а доти власником є магазин. Зобов’язати вас купити його можна лише в разі навмисного пошкодження. Але для цього повинні бути вагомі докази: відеофіксація, свідки тощо.

Аргументи на охорону не діють — викликайте поліцію

Якщо ж жодні аргументи на охорону магазину не діють і до вас застосовують силу, залякують, одразу викликайте поліцію. Напишіть також скаргу в книзі відгуків та пропозицій. Заручіться свідками (інші відвідувачі магазину) та подавайте позов до суду — у вас є всі шанси отримати компенсацію за моральну шкоду.

 

Центр захисту киян створено для інформування жителів міста та надання безкоштовної допомоги у вирішенні проблемних питань. Тут можна отримати юридичну консультацію, рекомендації щодо оформлення документів та звернень, пройти курси цифрової грамотності та отримати підтримку в реалізації власних ідей та проектів на користь міста.

Зв’язатися з нами
Гаряча лінія 0(800)30-20-19

Отримайте РЕАЛЬНУ допомогу в найкоротші терміни

Заповніть форму